podstawowy akt prawa pracy o charakterze
organizacyjno-porządkowym, obowiązujący u konkretnego pracodawcy, ustalający
organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki
pracodawcy i pracowników. Powinien ustalać w szczególności: organizacje pracy,
warunki przebywania pracowników na terenie zakładu w czasie pracy i po jej
zakończeniu, zasady wyposażania pracowników w narzędzia i materiały, w odzież i
obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej, systemy
i rozkłady czasu pracy, porę nocną, termin, miejsce i czas wypłaty wynagrodzeń,
wykaz prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom, wykaz stanowisk
i prac dozwolonych pracownikom młodocianym w celu przygotowania zawodowego,
obowiązki dotyczące bhp oraz ochrony ppoż., w tym także sposób informowania
pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz
przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i
obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności. Regulaminu pracy nie
wprowadza się, jeżeli postanowienia układu zbiorowego pracy tak przewidują, lub
gdy pracodawca utrudnia mniej niż 20 pracowników.